Friday 21 June 2013

Jerebu?? Apa yang effect pada Mom To Be & Baby?

Jawapannya..Of course la… Banyak kajian di Negara asing telah membuktikan bahawa pencemaran udara boleh membahayakan bayi dalam kandungan. Ini adala sebab bahan pencemar yang disedut semasa ibu bernafas boleh sampai masuk ke dalam rahim melalui tali pusat….

Ia juga membahayakan perkembangan otak bayi dalam kandungan, ada kaitan berat kelahiran yang rendah, kelahiran bayi pramtang, kematian bayi dalam kandungan dan kematian di usia bayi. Ada juga kajian yang menujukkan bahawa ibu2 yang tinggal di kawasan yang tahap ozon dan karbon monoksida yang tinggi adalah 3 kali ganda lebih cenderung melahirkan bayi yang mempunyai bibir dan lelangit rekah dan kecacatan injap jantung. Risiko yang paling besar berlaku semasa bulan ke-2 kehamilan apabila fetus sedang membentuk struktur muka dan organ2…huhuhuh……

So, my advices :
  • Jangan keluar rumah seberapa yang boleh. Do indoor xtvt je ….
  • Semasa dalam rumah:
Ø      Pastikan semua pintu dan tingkap ditutup
Ø      Buka penghawa dingin
Ø      Mop basah rumah dan kawasan dalam rumah
Ø      Gunakan dapur elektrik, oven atau ketuharmikro gelombang untuk memasak. (tak yah la guna dapur kayu ke…gas atau arang untuk memasak….kalau boleh la…tidak digalakan ye..)

Kalau perlu berada di luar rumah, amalkan la penggunaan topeng N95. Jika membuat perjalanan..tolong meminimakan bagi urusan penting sahaja.

Jika terdapat sesak nafas dan mata pedih berair, sila la dengan segera tau ke klinik or hospital yang berhampiran yea....


No comments:

Post a Comment