Friday 21 June 2013

Tips Bayi Kembung Perut

Aduhhhh…!!! Pening bukan kalau bayi menangis disebabkan kembung perut… lagi2 dalam keadaan kita tengah pantang…sian bayi…sian mak bayi…huhuhuhu…..

Untuk memastikan samada bayi sakit perut akibat angin atau kembung, cuba check perut bayi lebih keras atau lebih tegang daripada biasa. Ia akan kelihatan menggelembung atau akan keluarkan bunyi lompong apabila diketuk dengan jari.

Ada few tips yang boleh dikutip dari ibu2 yang terbukti keberkesanannya :
  1. Sendawakan bayi secara lebih kerap…bagaimana yea?
    • Tiarapkan bayi dgn meletakkan perutnya di atas lutut kita dan gosok belakangnya dengan lembut sambil menghayun atau mengenjut lutut kita perlahan-lahan.
    • Dakap bayi menggunakan sebelah tangan dengan meletakkan kepalanya ke bahu kita dan tepuk belakangnya perlahan-lahan dengan sebelah tangan lagi.
    • Terletangkan bayi, angkat kakinya dan kayuhkan ke depan dan kebelakang seperti exercise mengayuh basikal hingga lututnya rapat ke perut.
    • Dudukkan bayi di atas pangkuan. Angkat kepala bayi dan tepuk atau usap belakangnya.
    •  Pegang bayi dalam keadaan tertiarap di bawah lengan dengan kepalanya di atas tapak tangan. Usap belakangnya.
  2. Tuam atau tekap perut bayi dengan kain hangat atau botol air hangat. Selalunya cara org traditional ialah layurkan 2 helai daun sireh dan tuam or barutkan pada perut bayi.
  3. Sapu minyak pada perut bayi tersebut pusing ikut arah jam sebanyak 7 kali. Minyak tu boleh pakai Minyak Baby Oil Amway ke…Minyak Herbanika ke…Minyak telon baby yang sewaktu dengannya di pasaran…Tambah la dengan bacaan selawat ke atas nabi sebanyak 7 kali juga…

Selamat Mencuba…..~~

P/s: Dapatkan Minyak Baby Oil Amway antara yang famous dan Minyak Herbanika yang serbaguna…..banyak kegunaannya tauuu….;)

No comments:

Post a Comment