Tuesday 25 June 2013

Selamat ke Ibu Mengandung Makan Mee Segera (Maggi)??


Teringin nak makan Mee Segera?? Boleh ke ibu preg makan Mee Segera?  Macamana ni…dh terliur dan mengidam sangat2 ni…Aduhhhhhh….




Ni adalah jawapan dr Ms Jennifer Hor:

Mi cepat masak adalah sejenis makanan "segera" - sangat senang dan mudah untuk disediakan (apa yang anda perlukan hanyalah air panas!). Ianya boleh membantu meredakan perut yang mual, rasaya agak sedap dan harga sangat berpatutan juga. Walau bagaimanapun, sehidangan mi segera bukanlah makanan yang seimbang. Kandungannya hanyalah kanji, garam yang banyak dan monosodium glutamat (MSG). Ada sesetengahnya diperkayakan dengan vitamin A.

Tetapi, mi segera tidak seharusnya dimakan secara berasingan sebab ia kurang kandungan protein, vitamin, mineral, sayur-sayuran dan serat. Ia juga tersangat masin dan mungkin boleh menyebabkan hipertensi jika anda memakannya dari hari ke hari.

Secara umum, mi segera adalah selamat untuk dimakan selagi dilakukan secara sederhana.

Jika anda terasa hendak makan mi segera, pertimbangkan tip-tip ini:

•           Tambah hanya separuh atau kurang daripada separuh perasa yang terdapat di dalam paket untuk mengurangkan pengambilan garam.

•           Tambah ramuan lain seperti telur rebus, ayam masak, udang, bebola ikan masak, bebatang ketam, sayur-sayuran berdaun hijau seperti sawi, bayam atau siew pak choy, atau sayur-sayuran lain seperti lobak merah.

So, kalau tak perlu tak yah la kan..tapi kalau dh teringin sangat…takat 2-3 sudu ok lagi… buat takat “merasa” ..Boleh makan Mee Segera tapi ingat yea…kurangkan prencah dan buat perencah sendiri….

Disemak oleh penulis-bersama Asian Parenting Today Jennifer Hor, seorang pendidik antenatal dan Parent Craft yang juga pakar dalam penyusuan ibu dan isu-isu lain berkaitan bayi sihat . Dr Patricia Kho adalah seorang pakar ob-gyn yang menjadi konsultan untuk beberapa hospital di Filipina.


Sumber: http://www.babycenter.com.my

No comments:

Post a Comment